Wpływ aktywności fizycznej i diety na organizm człowieka.

 




Wpływ aktywności fizycznej i diety na organizm człowieka.

 

        W dzisiejszych czasach człowiek bardzo często zapomina o najważniejszym aspekcie swojego życia, czyli zdrowiu. Bardzo często wolny od pracy czy nauki czas staje się czasem biernego wypoczynku. Okazuje się, że coraz mniej uwagi poświęcamy prostym czynnościom poprawiającym wygląd, samopoczucie i zdrowie. Na nasze zdrowie mają wpływ czynniki zewnętrzne, czyli środowisko życia oraz tryb życia.

 

        Wysiłek fizyczny jest konieczny do właściwego rozwoju, a następnie utrzymania organizmu w pełnej sprawności. Dzisiejszy styl życia, rozwój środków transportu publicznego, siedzący tryb życia, automatyzacja prac ciężkich powodują znaczne ograniczenie ruchu i wysiłku. Dostarczamy organizmowi duże ilości energii, a wykorzystujemy tylko niewielkie zapasy. Brak ruchu przy powszechnej dostępności żywności powoduje u wielu ludzi otyłość natomiast mała aktywność ruchowa to poza otyłością główna przyczyna choroby wieńcowej.

Osoby otyłe, aby podtrzymać wydolność fizyczną powinny uprawiać sport jednak wysiłek fizyczny powinien być dostosowany do możliwości wynikających z wieku, kondycji oraz wrodzonych cech.


        Systematyczny wysiłek poprawia efektywność pracy serca, sprzyja wzrostowi pojemności płuc, zwiększa objętość krążącej krwi i liczbę erytrocytów, dzięki czemu tkanki są lepiej dotlenione. Regularne uprawianie sportu nie tylko poprawia nasza kondycję, ale sprzyja rozładowaniu napięcia psychicznego i pozwala lepiej radzić sobie ze stresem. Badania wykazały, że podczas uprawiania sportu wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Codzienne ćwiczenia nie tylko poprawiają jakość życia, ale i wydłużają je.


 


Drugim czynnikiem zapewniającym nam dobre samopoczucie oraz zdrowie jest właściwe odżywianie, czyli zrównoważona dieta.

 

        Właściwie zestawione produkty w jadłospisie powinny dostarczać nie tylko odpowiednie ilości energii, ale także niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. W diecie człowieka najwięcej powinno być węglowodanów (60- 70%), znacznie mniej białka i tłuszczów (ok. 15-20%). Ważne jest aby nasza dieta była bogata w witaminy i sole mineralne. W każdym posiłku powinny dominować produkty, w których zawarta jest skrobia. Do takich produktów należy: makaron, ziemniaki, ryż, a także chleb. Niemal tyle samo pod względem wagowym należy spożywać jarzyn i owoców. Chude mięso, ryby, jaja, a także produkty mleczne powinny stanowić 1/3 masy produktów mącznych. Jeśli chodzi o tłuszcze to powinno się ograniczać pokarmy zawierające cholesterol i tłuszcze nasycone. Nadmierne spożywanie tłuszczy zwierzęcych takich jak: masło czy smalec sprzyja powstawaniu schorzeń układu krążenia. Korzystniejsze jest zastępowanie tłuszczy zwierzęcych tłuszczami roślinnymi, a więc olejami i ich przetworami. Ważne jest również, aby ograniczać spożywanie tłustych mięs (wołowina, wieprzowina) na rzecz mięsa drobiowego i ryb.


        W diecie nie powinno zabraknąć błonnika (celuloza), który nie jest trawiony i przechodzi przez układ pokarmowy wchłaniając wodę, co powoduje zwiększenie masy kałowej, a także powoduje usunięcie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii. Zbyt mała ilość błonnika w diecie sprzyja zaparciom. Dieta bogata w błonnik zalecana jest zwłaszcza osobą chorującym na otyłość, cukrzycę, miażdżycę i kamicę żółciową. Przeciwwskazaniem do stosowania tego rodzaju diety są między innymi: stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych, jelit, choroby wrzodowe żołądka i dwunastnicy oraz choroby zakaźne.