Błonnik – nie zapomnij o nim, gdy się odchudzasz…




Błonnik – nie zapomnij o nim, gdy się odchudzasz…

 

Błonnik odgrywa bardzo ważną rolę w odchudzaniu. Aby cieszyć się zgrabną sylwetką i zdrowiem, trzeba dbać o to, by w codziennej diecie dostarczać organizmowi odpowiednią ilość błonnika, który wchłania wodę i pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości, ale nie dostarczając kalorii. Właśnie z tego powodu dieta odchudzająca musi być bogata w błonnik.

 

 

 

błonnik 1

 

 

 

Oba rodzaje błonnika, tzn. tak rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny, to naturalne substancje włóknikowe znajdujące się w pełnych ziarnach zbóż (razowym pieczywie, grubych kaszach, brązowym ryżu), warzywach i owocach (marchwi, brokułach czy jabłkach). Produkty pełnoziarniste i otręby są bogate w błonnik nierozpuszczalny, a w warzywach i owocach dominuje  błonnik rozpuszczalny. Należy pamiętac, że błonnik nie dostarcza ani witamin, ani mikroelementów, a jednak przyśpiesza gubienie kilogramów. Błonnik nierozpuszczalny (celuloza, ligniny), z którego zbudowane są ściany komórkowe roślin, działa podonie do wypełniacza: wchłania wodę, w której się nie rozpuszcza. Właśnie dzięki tej swej właściwości zmiękcza stolec, zwiększając tym samym jego objętość, przyśpiesza perystaltykę jelit, reguluje częstotliwość wypróżnień. Nierozpuszczalne frakcje błonnika wędrują przez cały przewód pokarmowy, eliminując, tzn. zabierając z sobą zalegające resztki. Bardzo więc pomaga w walce z  przewlekłymi zaparciami, które często towarzyszą intensywnemu procesowi odchudzania.