Zdrowie w nasionach chia




Zdrowie w nasionach chia

 

Nasiona chia posiadają wiele zalet. Ich skład to prawdziwy zastrzyk sił witalnych, dlatego warto po nie siegnąć i korzystać z nich, np. w kuchni.

 

Nasiona chia to duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3 (ok. 60%). Chodzi  przede wszystkim o kwas alfa-linolenowy, który stanowi konieczny składnik diety, ponieważ organizm sam go nie produkuje. Zawartość kwasów Omega-3 w nasionach chia jest sześciokrotnie większa niż w mleku. Nasiona chia to także cenne źródło żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Zawierają także witaminę E i witaminy z grupy B. Działanie nasion chia polega na spowolnieniu wchłaniania cukrów i regulowaniu ich poziomu we krwi, dlatego są zalecane diabetykom. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Toronto pokazały, że cukrzycy, który spożywali nasiona chia przez trzy miesiące, zauważyli wyraźne obniżenie ciśnienia tętniczego.Ponadto nasiona chia wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie. Podobnie jak w przypadku siemienia lnianego dają poczucie sytości. Badania potwierdzają, że regularne spożywanie nasion chia korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego i korzystnie wpływa na strukturę kości i mięśni.

 

 

 

nasiona chia 1

 

 

 

Nasiona chia powinni spożywać: 

  • Cukrzycy i osoby będące na diecie. Nasiona chia spowalniają wchłaniane cukrów,  regulują ich poziom we krwi, a u osób na diecie ogranicza chęć podjadania – jedzenia słodyczy.
  • Osoby z niedoborem wapnia, przemęczone, narażone na stres. Nasiona chia mają 5 razy więcej białka od mleka i 8 razy więcej kwasów omega 3 od łososia.
  • Osoby cierpiące na nadwagę i walczące z otyłością. Nasiona chia mają duże ilości błonnika, który usprawnia działanie układu trawienia i daje uczucie sytości.
  • Sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Nasiona pomagają nawodnić organizm i ułatwiają wysiłek fizyczny.

 

 Jak używać, by smakowały

  • Można je spożywać w całości (jako dodatek do sałatek, owsianki, kasz) czy jako przekąskę.
  • Można łączyć z mąką podczas pieczenia chleba, ciast, czy zagęszczania zup czy sosów (korzystamy ze zmielonych nasion).
  • Nasiona zalane gorącą wodą można spożywać bezpośrednio – podobnie jak siemię lniane.